همان طور که از نام بازاریابی ویدئویی پیدا است، از ویدیو بهعنوان ابزاری برای بازاریابی و تبلیغات استفاده میشود. به عبارتی، ویدیو مارکتینگ به معنای تهیه ویدیو (تعیین بودجه، نوشتن فیلمنامه، تصویربرداری و تدوین)، تبلیغ آن (انتشار در کانالهای مختلف از جمله شبکههای اجتماعی، یوتیوب و آپارات) و در آخر، تجزیهوتحلیل عملکرد ویدیو (بررسی معیارهای تعداد کل بازدیدها، نرخ کلیک و نرخ تبدیل) است.
شما میتوانید با افزودن محتوای ویدیویی به استراتژی بازاریابی خود، شاهد افزایش تعداد مشتریان راغب (لید) و درآمدتان باشید. بهعنوان مثال، میتوانید ویدیوهای کوتاهی دربارهٔ کسبوکار خود منتشر کنید یا بهسراغِ ساختن مستندهای طولانی درباره موضوعهای داغ روز بروید؛ همه چیز به هدف و جیب شما گره خورده است!
بازاریابی ویدیویی به یکی از قطعههای مهم استراتژی بازاریابی کسبوکارها تبدیل شده است؛ بنابراین عدم توجه به آن میتواند دردسرساز شود و به شکست کسبوکارتان منجر شود. با این حال، چه چیزی باعث شده است که نقش و تاثیر ویدئو مارکتینگ به این اندازه پُررنگ شود؟ به این سوال در بخش بعدی پاسخ میدهیم.
دلیل اهمیت ویدئو مارکتینگ
از گذشته تا امروز، ویدیو در دنیای بازاریابی و تبلیغات حضور داشته است؛ ولی محبوبیت آن به حدی زیاد شده است که در سالهای اخیر، به یکی از شاخههای اصلی بازاریابی تبدیل شده است و استراتژی کاملی برای آن در نظر گرفته میشود.
بر اساس گزارشی از HubSpot، بیش از ۵۰ درصد از کاربران به ویدیوهای برندها بیش از هر نوع محتوای دیگری علاقه دارند. از طرفی، آوردن کلمهٔ «ویدیو» در عنوان ایمیل، نرخ بازشدن آن را تا ۱۹ درصد افزایش میدهد. علاوه بر این، ۹۰ درصد از مشتریان اذعان داشتهاند که ویدیو نقش زیادی در تصمیمگیریهای آنها برای خرید محصول دارد.
با این تفاصیل، میتوان گفت که دلیل اهمیت ویدیو مارکتینگ، افزایش تقاضا برای این نوع محتوا است. تقاضای بالا برای محتواهای ویدیویی به معنای افزایش نرخ تبدیل و بهتبع آن بازگشت هزینهها است؛ زیرا شما چیزی را ارائه میدهید که مخاطبتان به آن علاقه دارد و از آن استقبال میکند.
سوالی که ممکن است اینجا مطرح شود این است که بازاریابی ویدئویی چه مزایایی به دنبال دارد؟ در بخش بعدی، با جزئیات بیشتری به این موضوع میپردازیم که این نوع بازاریابی چه سودی برای شما دارد.
مزایای ویدئو مارکتینگ
روزی روزگاری، تهیه ویدیو و انتشار آن بسیار گران تمام میشد؛ ولی امروزه، برای تولید محتوای ویدیویی نه به تجهیزات گرانقیمت نیاز دارید و نه دیگر انتشار آن خرج زیادی روی دستتان میگذارد. گوشیهای هوشمند، شبکههای اجتماعی و پلتفرمهایی مانند یوتیوب و آپارات کار را برای شما راحتتر کردهاند. با این حال، همچنان این سوال در گوشهٔ ذهن شما باقی مانده است که بازاریابی ویدئویی چه سودی برای کسبوکارها دارد. از مهمترین مزایای آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۱/ ایجاد و افزایش آگاهی از برند
شواهد حاکی از آن است که کاربران و مخاطبانِ هدف شما بیش از پیش به ویدیو علاقه پیدا کردهاند. بر اساس آخرین آمار منتشرشده، کاربران بهطور میانگین در هر هفته، ۱۹ ساعت ویدیو آنلاین تماشا میکنند. این میزان از علاقه به تماشای ویدیوی آنلاین زمانی اهمیت پیدا میکند که با سالهای گذشته مقایسه شود؛ زیرا در سال ۲۰۲۲، کاربران نسبت به سال گذشته و ۴ سال پیش بهترتیب ۱ ساعت و ۸/۵ ساعت بیشتر ویدیو میبینند.
طبق گزارش سالانه آپارات (از تیر ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰)، به اندازهٔ ۲۰ هزار سال، ویدیو در این پلتفرم دیده شده است که این آمار هم علاقهٔ فراوان کاربران به تماشای ویدیو را نشان میدهد. به دلیل تقاضای زیاد برای محتوای ویدیویی، ارائه ویدیوهای جذاب و مرتبط با نیاز مخاطبِ هدف در کانالهای مختلف راهی عالی برای جلب توجه در میدان نبرد است.
وقتی ویدیوی شما در دنیای مجازی دستبهدست میشود، کاربران زیادی با برندتان آشنا میشوند و نام شما همراه با همان ویدیو بر سر زبانها میافتد. کاربران نهتنها به دیدن ویدیوها علاقه دارند، بلکه آن را با سایر دوستان خود به اشتراک میگذارند. طبق آمار منتشرشده، بیش از ۵۵ درصد از مردم ویدیوهایی را که تماشا کردهاند، برای دوستان خود ارسال کردهاند.
از آن گذشته، محتواهای ویدیویی کامنت بیشتری میگیرند؛ بنابراین آنها به شما کمک میکنند فضای خوبی برای گفتوگو و دیدهشدن ایجاد کنید.
۲/ جلب اعتماد مخاطب هدف
شما میتوانید اطلاعات دستاول و مفیدی را با کمک ویدیو به دست مخاطبانِ هدف خود برسانید. آنها دیگر نیاز نیست ساعتها از زمان خود را صرف مطالعهٔ مقالههای بلند کنند و در کمتر از چند دقیقه، به آن چیزی که میخواهند، دست پیدا میکنند. به همین خاطر است که ویدیوها نقش زیادی در تصمیمگیری افراد پیدا کردهاند؛ زیرا آنها به شما به چشم یک مرجع معتمد و موثق نگاه میکنند.
از طرفی، فرض کنید قصد دارید یک لپتاپ بخرید. در چنین شرایطی، آیا دیدن یک ویدیو که لپتاپ را بررسی کرده است، شما را به خرید نزدیکتر میکند یا خواندن یک مقالهٔ چند هزار کلمهای؟ به عبارتی، ویدیوها باعث میشوند مخاطب نگران این موضوع نباشد که قرار است او را فریب دهید و به همین دلیل، به شما بیشتر اعتماد میکند.
۳/ بهبود سئو
مزایای ویدئو مارکتینگ تنها به جلب توجه و اعتماد مخاطبانِ هدف ختم نمیشود. بازاریابی ویدئویی یار و یاور فعالیتهای شما در زمینه سئو است. ویدیوها بهطور مستقیم نقشی در رتبهبندی ندارند؛ ولی باعث می شوند که یک بازدیدکننده زمان بیشتری در وبسایت شما بماند که این مسئله یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در رتبهبندی صفحه نتایج جستوجو است.
به گفته Moovly، وبسایتهایی که ویدیوهای خوبی در صفحههای وبسایت خود دارند، ۵۳ برابر بیشتر از سایر وبسایتها در صفحهٔ اول ظاهر میشوند.
از طرفی، تعداد بکلینک از دیگر عوامل مهم در سئو به حساب میآید. محتواهای ویدیویی مانند یک آهنربا عمل میکنند و لینکهای زیادی را به خود جذب میکنند. شما نهتنها میتوانید لینکهای مختلفی از صفحه محصول یا بلاگ را در کپشن ویدیوهای خود بگنجانید، بلکه این شانس را خواهید داشت که نظر دیگر سایتها و کاربران را به خود جلب کنید.
افزایش بکلینکها و بهبود رتبه به معنای افزایش ترافیک وبسایت است؛ زیرا مردم محتوای ویدیویی را به محتوای متنی ترجیح میدهند و به احتمال زیاد، وبسایتی را انتخاب میکنند که از ویدیو بهره برده است. یافتههای یک مطالعه حاکی از آن است که ترافیک ارگانیک در صورت وجود یک ویدیو تا ۱۵۷ درصد افزایش پیدا میکند.
۴/ ترغیب افراد به انجام عملی مشخص
ویدیوها مردم را مجاب میکنند که دست به کار شوند! ۹۰ درصد شرکتکنندگان در یک نظرسنجی اذعان داشتهاند که با کمک محتواهای ویدیویی تصمیم گرفتهاند چه چیزی بخرند. به عبارتی، شما میتوانید با کمک ویدیو مارکتینگ، نرخ تبدیل و نرخ کلیک بیشتری را تجربه کنید.
مخاطبِ هدف شما به ویدیوهای آموزشی شما به چشم یک تبلیغ آزاردهنده نگاه نمیکند. از این رو به احتمال خیلی زیاد، به آن گوش میدهد و خواستهٔ شما را عملی میکند. به همین خاطر، مطمئن شوید که نیازهای آنها را برآورده کنید. در واقع، محتوای ویدیویی زمانی به شما کمک میکند که پشت آن یک استراتژی قدرتمند و مدون باشد؛ بنابراین تنها با تدوین استراتژی میتوانید انتظار داشته باشید که رشد چشمگیری در نرخ تبدیل و نرخ کلیک مشاهده کنید.
۵/ بهینهسازی قیف بازاریابی
شما میتوانید از بازاریابی ویدیویی در جایجای قیف خود و از بالا تا پایین آن بهره ببرید. تولید محتوای ویدیویی راهی عالی برای آموزش مشتریان بالقوه و جذب آنها است. اغلب افراد قبل از اینکه درباره خرید محصولی تصمیم بگیرند، درباره آن تحقیق میکنند. تحقیق آنها میتواند درباره موضوعهای ساده مانند سایز مناسب یک محصول یا موضوعهای پیچیدهتری مانند مزیتها و برتریهای آن نسبت به محصول دیگری باشد.
از طرفی، ۷۴ درصد بازاریابان و صاحبان کسبوکار ویدیوها را راه موثرتری برای جذب مشتریان راغب (لید) میدانند. شما با یک ویدیو از محصول یا خدمت خود میتوانید مخاطبان خود را بهسمت خرید سوق دهید؛ زیرا شواهد حاکی از آن است که مردم هنگام مشاهده ویدیو کمتر فکر میکنند و زودتر تصمیم میگیرند.
درباره نقش و تاثیر ویدئو مارکتینگ در جلب اعتماد کاربران و تبدیل آنها به مشتری پیش از این صحبت کردهایم. در اینجا، تنها به برخی از آمار و ارقام درباره این موضوع اشاره میکنیم:
- نرخ کلیک ویدیوها ۲۷ درصد بیشتر از سایر محتواهاست؛
- نرخ تبدیل کمپینهای بازاریابی ویدیویی ۳۴ درصد بیشتر از سایر کمپینهاست؛
- وجود ویدیو در صفحهٔ فرود به افزایش ۸۶ درصدی نرخ تبدیل منجر میشود.
از آن گذشته، بازاریابی ویدیویی باعث میشود که درآمد بیشتری کسب کنید. طبق آمار منتشرشده، ۸۱ درصد از مارکترها اذعان داشتهاند که ویدیو به آنها کمک کرده است که فروش بیشتری داشته باشند.