بازاریابی ویدیویی را از کجا شروع کنیم؟

فهرست مطالب

شما زمانی می‌توانید از ویدیو مارکتینگ برای رسیدن به اهدافتان بهره ببرید که طبق یک برنامه و استراتژی مشخص پیش بروید؛ بنابراین آستین‌های خود را بالا بزنید و برای تجربهٔ بیشترین بازدهی و بهترین نتایج، مراحل زیر را دنبال کنید:

1/تعیین هدف

قبل از هر چیزی، شما باید تکلیف اهداف خود را مشخص کنید. به عبارتی، قرار است برای رسیدن به چه چیزی تلاش کنید؟ آیا می‌خواهید فروش خود را افزایش دهید یا دوست دارید نام خود را بر سر زبان‌ها بیندازید؟ هر هدفی که دارید، روی کاغذ بیاورید؛ زیرا تمام مراحل بعدی به چیزی که در اینجا مشخص می‌کنید، بستگی دارند. در حقیقت، از محتوا گرفته تا عملی که انتظار دارید مخاطب بعد از دیدن ویدیو انجام دهد، به هدفی بستگی دارد که در این مرحله تعیین می‌کنید.

2/انتخاب مخاطب هدف

در مرحلهٔ دوم، شما باید بدانید برای رسیدن به آنچه که در مرحلهٔ قبل مشخص کردید، چه افرادی را هدف بگیرید. لحن شما در ویدیو، قالب آن و پیامی که در آن می‌گنجانید باید با ویژگی‌ها و نیازهای مخاطبانِ هدفتان هم‌خوانی داشته باشند. در واقع، مخاطبِ هدف شما مشخص می‌کند که چه چیزی ارائه کنید.

به‌عنوان مثال، کسب‌وکاری را در نظر بگیرید که خدماتی در زمینهٔ سئو ارائه می‌دهد. این کسب‌وکار قبل از ساختن ویدیو، باید بداند که قرار است برای چه کسی ویدیو بسازد؟ افرادی که با سئو آشنایی دارند و به ابزاری برای پیداکردن کلمات کلیدی نیاز دارند یا افرادی که نمی‌دانند سئو چیست؛ ولی به یادگیری و کسب اطلاعات دربارهٔ آن علاقه دارند؟

با شناخت مخاطب هدف خود نه‌تنها می‌دانید چه چیزی در ویدیوهای خود بگویید، بلکه متوجه خواهید شد که باید ویدیوهای خودتان را در کدام کانال منتشر کنید؛ زیرا شما باید ویدیوهای خود را جایی ببرید که مخاطبتان حضور دارد.

3/تعیین بودجه

بهتر است بودجهٔ خود را در همین مرحله و بر اساس هدفتان مشخص کنید؛ زیرا شما نباید میانهٔ راه متوجه شوید که آه در بساط ندارید. اگر پول کافی برای رسیدن به هدفتان ندارید، آن را تغییر دهید تا با مشکل مواجه نشوید. در واقع، شما باید با خودتان روراست باشید و محدودیت‌ها را در نظر بگیرید.

آیا می‌توانید فیلمبردار حرفه‌ای استخدام کنید؟ آیا پول کافی برای اجارهٔ استودیو یا خرید تجهیزات دارید؟ آیا می‌توانید از پس هزینه‌های تبلیغات و توزیع ویدیو بربیایید؟ آیا قصد دارید از گوشی هوشمند خود برای ساختن ویدیو استفاده کنید؟ به جیب و منابعی که دارید، نگاهی بیندازید و سپس به مرحلهٔ بعدی بروید.

4/تعیین محل انتشار

شما باید بدانید ویدیوی خودتان را قرار است در کجا منتشر کنید؛ زیرا تنظیمات ویدیو مانند اندازهٔ آن باید با خواسته‌های محل انتشار مطابقت داشته باشد. به‌عنوان مثال، ویدیوهای لینکدین نمی‌توانند کمتر از ۳ ثانیه و بیشتر ۱۰ دقیقه باشند. از مهم‌ترین کانال‌های توزیع و انتشار ویدیو، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آپارات
  • یوتیوب
  • اینستاگرام
  • فیس‌بوک
  • لینکدین
  • توییتر
  • وب‌سایت
  • ویمو
  • به این مسئله اشاره شد که انتخاب پلتفرم و محل توزیع ویدیو تا حد زیادی به مخاطبِ هدف و اهداف ویدیو مارکتینگ بستگی دارد. بهتر است همیشه یک کانال را در نظر بگیرید و در صورت نیاز ویدیوی خود را برای انتشار در سایر پلتفرم‌ها اصلاح کنید.

5/تعیین معیار برای ارزیابی ویدئو

  • شما یک قدم تا ساختن ویدیو فاصله دارید! در این مرحله، شما باید بدانید چه چیزی را پیگیری و ارزیابی کنید تا مطمئن شوید در مسیر درست گام برمی‌دارید و ویدیویی که ساخته‌اید، به شما کمک می‌کند به هدفتان دست پیدا کنید. به‌عنوان مثال، فرض کنید هدفتان از ویدیو مارکتینگ، ایجاد و افزایش آگاهی از برند است. در چنین شرایطی، شما باید معیارهایی مانند تعداد بازدیدها، لایک‌ها و اشتراک‌گذاری‌ها را برای سنجش عملکرد خود در نظر بگیرید.
  • برای اینکه بدانید ویدیوی شما تا چه اندازه تاثیرگذار است، باید بدانید که مخاطبانتان چه میزان از ویدیو را مشاهده کرده‌اند. در واقع، در کدام نقطه و لحظه از ویدیو، آن را رها کرده‌اند. این معیار به شما کمک می‌کند نقاط ضعف ویدیوی خود را شناسایی کنید و در آینده، بهتر عمل کنید.

6/نوشتن سناریو

تا این مرحله، همه چیز را از اهداف ویدیو مارکتینگ گرفته تا محل توزیع و چگونگی ارزیابی عملکرد ویدیوها مشخص کرده‌اید؛ بنابراین دیگر می‌توانید ساختن ویدیوی خود را آغاز کنید. برای شروع، به یک سناریو نیاز دارید!‌ برخی از ویدیوها مانند ویدیویی از یک گربهٔ بامزه به سناریو نیاز ندارند؛ ولی در بازاریابی ویدیویی، بدون داشتن سناریو راه به جایی نخواهید برد. اگر نوشتن سناریو را نادیده بگیرید، ضبط و تدوین ویدیو بیشتر از آنچه که باید طول می‌کشد.

آیا بدون اینکه ساختار پست بلاگ خود را مشخص کنید، دست به قلم می‌شوید؟ ساختن ویدیو هم از این قاعده مستثنی نیست؛ بنابراین یک طرح کلی از ویدیو خود آماده کنید و تمام نکات و ایده‌ها را در آن بیاورید. پیش‌نویس خود را در جایی ذخیره کنید که سایر اعضای تیم به آن دسترسی داشته باشند.

شما می‌توانید سناریوی خود را به دو بخش متن و تصویر تقسیم کنید تا بدانید چه چیزی بگویید و چه چیزی را به تصویر بکشید. به این نکته توجه کنید که شما باید بدانید در هر مرحله، چه چیزی ارائه کنید و طبق یک ساختار مشخص و منظم پیش بروید.

فراموش نکنید که شما باید چیزی روی قلاب خود بگذارید تا بتوانید مخاطبتان را شکار کنید؛ بنابراین در همان ابتدای ویدیو، هدفتان از ساختن آن را با مخاطبان در میان بگذارید. در واقع، شما نباید بیننده را بلاتکلیف رها کنید و در همان ابتدای کار، باید با او دربارهٔ چیزی که خواهد دید، صحبت کنید.

زبان ویدیو باید محاوره‌ای، ساده، قابل‌فهم و خودمانی باشد؛ بنابراین دور استفاده از ساختارهای پیچیده را خط بکشید و هر آنچه را که نیاز است، در قالب چند جملهٔ ساده با مخاطب در میان بگذارید. خودتان را جای بیننده بگذارید و از اعضای تیم خود بخواهید که سناریو را با صدای بلند بخوانند تا بتوانید ایرادها و نقاط ضعف آن را پیدا کنید.

 

7/ساختن ویدئو

در بخش‌های قبلی مشاهده کردید که ما می‌توانیم از ویدیو در اشکال مختلف بهره ببریم. با در نظر گرفتن هدفتان، یکی یا ترکیبی از این ویدیوها را انتخاب کنید و سپس ضبط و ساختن آن را شروع کنید. ایستادن جلوی دوربین ترسناک است؛ ولی با کمی تمرین می‌توان از این مشکل عبور کرد.

در این مرحله، شما باید چند موضوع را در نظر بگیرید:

  • قرار است چه نوع ویدیویی بسازید؟
  • می‌خواهید از چه ابزاری برای ساختن آن استفاده کنید؟
  • به چه چیزهایی نیاز دارید؟
  • می‌خواهید چند نفر در ویدیوی شما حضور داشته باشند؟

تکلیف تمام این موضوع‌ها را مشخص کنید و سپس به‌ سراغ ساختن ویدیو بروید. به‌عنوان مثال، اگر از گوشی هوشمند استفاده می‌کنید، از سه‌پایه استفاده کنید تا از لرزش دست در امان بمانید. از آن گذشته، شما باید به نور، زاویهٔ دوربین و کادربندی هنگام ضبط ویدیوهای خود توجه کنید. در ضبط ویدیو، خلاقیت حرف اول را می‌زند؛ بنابراین سعی کنید به‌جای تهیهٔ ویدیویی خشک و بی‌روح، از قوهٔ تخیل خود بهره ببرید و هوشمندانه عمل کنید.

8/تدوین فیلم

کم‌کم به آخر مسیر تدوین استراتژی بازاریابی ویدیویی نزدیک می‌شویم! ویدیوی شما آماده است و در این مرحله، باید روی سر و روی آن دستی بکشید. اگر خودتان می‌خواهید ویدیوهایتان را ویرایش کنید، می‌توانید از برنامه‌های رایگانی مانند Movie Creator و Adobe Premiere استفاده کنید یا از اپلیکیشن‌های ویرایش فیلم مانند iMovie و Quik در گوشی هوشمند خود بهره ببرید.

هنگام تدوین ویدیوهایتان به یک نکتهٔ مهم توجه کنید؛ قرار است چیزهای اضافی را در این مرحله حذف کنید. اگر متوجه شدید بخشی از ویدیو چیز اضافه یا ارزشمندی ارائه نمی‌کند، آن را حذف کنید. از طرفی، به آهنگی که انتخاب کرده‌اید و میزان صدای آن دقت کنید؛ زیرا آهنگ پس‌زمینه نباید آنقدر بلند باشد که صدای راوی شنیده نشود.

9/انتشار ویدئو

همه چیز برای انتشار ویدیو آماده است و شما می‌توانید در این مرحله، ویدیویی را که آماده کردید، روانهٔ پلتفرم مورد نظرتان کنید. با این حال، اگر هشتگ‌ها، عنوان، کلمات کلیدی و توضیحات ویدیوی خود را بهینه نکنید، در معرض دید مخاطبانتان قرار نخواهید گرفت؛ بنابراین سعی کنید اصول سئو را هنگام انتشار در پلتفرم‌هایی مانند یوتیوب و آپارات و همچنین اصول بازاریابی شبکه‌های اجتماعی را هنگام انتشار در این پلتفرم‌ها در نظر بگیرید.

عنوانی چشمگیر برای ویدیوی خود انتخاب کنید، از هشتگ‌های مرتبط استفاده کنید و در توضیحات خود، از کلمات کلیدی استفاده کنید و سپس ویدیو را در بهترین زمان منتشر کنید. منظور از بهترین زمان، زمانی است که مخاطبانتان بیشترین فعالیت را دارند. برای شناسایی این زمان، آمار وب‌سایتتان و همچنین اکانتتان در یوتیوب، آپارات و شبکه‌های اجتماعی را بررسی کنید.

10/تبلیغات

پس از انتشار ویدیو، شما باید آن را در تمام کانال‌ها تبلیغ کنید تا مخاطب بیشتری را به‌سمتِ آن بکشانید؛ همچنین باید به نظرات بینندگان خیلی سریع پاسخ دهید و آن‌ها را به لایک‌کردن و اشتراک‌گذاری ویدیو تشویق کنید. در واقع، شما نباید ویدیوی خود را در میدان نبرد تنها بگذارید؛ بنابراین باید از روش‌های مختلف استفاده کنید تا نه‌تنها بیشتر دیده شود، بلکه مخاطب را به تعامل بیشتر ترغیب کنید.

شما دیگر برای شروع ویدیو مارکتینگ آماده‌اید و همین حالا، می‌توانید کار خود را شروع کنید؛ ولی قبل از آن، بهتر است که با چالش‌هایی که ممکن است با آن‌ها هنگام اجرای استراتژی بازاریابی ویدیویی مواجه شوید، آشنا باشید. از طرفی، تعیین هدف نقش زیادی در موفقیت شما دارد؛ بنابراین ما در بخش‌های بعدی، به این دو موضوع مهم می‌پردازیم.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

واتساپ
تلگرام
ایمیل
توئیتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

برای ارتباط با ما دریغ نکنید

میخواهید با خدمات
مهام استودیو آشنا شوید؟

خدمات مشاوره ما
رایگان است!

با ما تماس بگیرید
09198407632