عکاسی مواد غذایی و عکاسی از غذا

فهرست مطالب

امروز که عصر، عصر دیجیتال و شبکه های اجتماعی است، یکی از داغ ترین موضوعات نیز عکاسی از غذا و عکاسی از مواد غذایی است. کاربران بی شماری در جهان وجود دارند که همه روزه عکس های بی شماری را در صفحات اجتماعی خود با دیگران به اشتراک می گذراند که بدون شک در این میان عکس هایی با مضمون غذا و مواد غذایی سهم عمده ای را در بر می گیرند. هرکسی با هر سلیقه و تجهیزاتی دوست دارد که لذت غذایی را که می خورد، با دیگران سهیم باشد. با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و با کیفیت شدن روز به روز دوربین های خانگی، دوربین گوشی های همراه و در سطح پیشرفته تر دوربین های حرفه ای امکان ثبت لحظه ها برای ما فراهم شده است. در هر رستوران و کافه ای، پیش از آن که اقدام به خوردن غذای سفارش داده شده مان کنیم، گوشی همراه خود را درآورده و عکسی از آن می گیریم.

البته عکاسی از غذا همیشه به این آسانی نیست. اینکه این عکس ها را به چه منظور و برای چه کسی می گیریم بسیار در نحوه عکاسی ما تاثیر گذار است. اگر عکسی را برای خودمان میگیریم، چندان اهمیتی ندارد که از لحاظ فنی و کیفی در چه سطحی قرار دارد. اما یک عکاس غذایی حرفه ای، عکس یک غذا را برای خودش نمی گیرد.کافه ها، هتل ها، رستوران ها، کتاب و مجله های آشپزی، کارخانه های مواد غذایی و در کل تمام مجموعه های فعال در صنایع غذایی سفارش دهنده های او هستند.

در عکاسي صنعتي و یا بیشتر در عکاسي تبلیغاتي، عکاسي از غذا شاخه ای پر طرفدار و البته بسیار سختی است که عهده دار انتقال طعم و عطر یک محصول بدون قابلیت ثبت آن است. امروز لذت دیدن یک عکس خوب از یک خوراکی، کم از تست کردن و خوردن آن ندارد.یک عکس غذایی خوب، اتفاقی خوب نیست و عکاسی غذایی فراتر از عکس گرفتن از بشقاب غذاست و برخلاف تصور بیشتر مردم، عکاسی از غذا ( البته به صورت حرفه ای و تخصصی) جزو سخت ترین های رشته عکاسی است، که عکاس مواد غذایی باید از تجربه و مهارت بسیار بالایی برای یک ثبت موفق، برخوردار باشد و در کنار تجربه تجهیزات و ملزومات کافی را برای این مهم در اختیار داشته باشد.

برای عکاسی از غذا در سطح حرفه ای، عکاس تبلیغاتی یا به طور خاص تر عکاس غذایی، باید داستان و هدف غذایی را که قصد عکاسی از آن را دارد مشخص کند. این که عکس او چه رسالتی دارد بسیار مهم است. می خواهیم با عکس خود بیننده را گرسنه کنیم؟ میخواهیم او را به سفری خاص ترقیب کنیم؟ هدفمان تداعی کردن نوستالژی در ذهن بیننده است یا میخواهیم محصول خاصی را تبلیغ کنیم؟ همه اینها اهمیت دارد چراکه عکاسی از غذا فقط برای نمایش نیست و در پس هر عکس پیامی نهفته است.باید هدف را از پیش مشخص کنیم، چرا که این هدف ما است که راهنمای ما در انتخاب تنظیمات، لوازم جانبی، مواد غذایی، محل و نوع نورپردازی است.

در عکاسی مواد غذایی، زاویه عکس است. اینکه یک زاویه کلی را در نظر بگیریم و طبق همان پیش برویم کار هوشمندانه ای نیست. هر غذایی ویژگی منحصر به فرد خود را دارد. یک غذا حجیم است و دیگری تخت، یکی خوش رنگ و لعاب است و دیگری رنگ جذابی ندارد. تعین زاویه برای عکس وابسته به نوع غذایی است که سوژه عکاسی است. اگر سوژه یک پیتزا و یا چند برگ کالباس باشد، بهترین زاویه برای عکاسی از آن، بالاسری یا به اصطلاح ( Overhead ) است.چرا که با این زاویه تمام ویژگی ها و جزئیات به درستی ثبت میگردد و این در حالی است که در عکاسی از یک ظرف بستنی زاویه ۴۵ درجه که زاویه نگاه یک فرد نشسته بر سر میز است، میتواند بهتر جزئیات را نمایش دهد و برای یک ساندویچ برگر می توان زاویه روبه رو را امتحان کرد. این زوایا نسبت به نوع و حجم غذا می تواند تغییر پذیر باشد.

شاید بتوان مهم ترین بخش از عکاسی مواد غذایی را به آراسته کردن غذا اختصاص داد. این هنر که به Food Styling معروف است می تواند غذایی معمولی را به یک غذای حیرت آور و شگفت انگیز تبدیل کند. همانطور که ما برای زیبایی به آرایشگاه می رویم، لباس های زیبا و رنگی را با کفش هایمان ست می کنیم و با ایجاد تعادل و رنگ بندی به آراستگی خود می افزاییم، یک فود استایلیست ( Stylist ) نیز با هماهنگ کردن مواد غذایی رنگانگ، ترکیبی زیبا را به وجود می آورد. او سبزی های تازه را با فلفل های مینیاتوری زرد و گوچه های کوچک قرمز رنگ چنان در هم ترکیب می کند که برای کسی که علاقه ای به فلفل نیز ندارد، دیدنش جذاب است و اشتهای او را برانگیخته میکند.یک فود استالیست حرفه ای دستمزد بالایی دارد و شوربختانه به همین خاطر در کشور ما از همچین شخصی استقبال خوبی نشده و به طور معمول خود عکاس غذایی به فرم دادن غذاها اقدام میکند. اگرچه با سلیقه خوب عکاسان حرفه ای تا حدی این نقیصه جبران شده است، اما در سطح حرفه ای وجود یک فود استایلیست در کنار عکاس مواد غذایی یک امر حیاتی و غیر قابل انکار است.

در آخر نیز فاکتور اثر گذار و بی اندازه مهم در تولید یک عکس غذا ی جذاب استفاده درست و با دانش از نرم افزار جهت ویرایش نهایی تصویر است. تاثیر این ویژگی در فایل هایی که قصد اعزام به چاپخانه ها را دارند بسیار مشهود است. مدیریت رنگ ها برای چاپ، تخصص خاص خود را می طلبد و چه بسیار اتفاق می افتد که به دلیل عدم رعایت این مهم، کارخانه ها و تولید کنندگان صنایع غذایی متحمل خسارات بزرگی شده اند. به دست آوردن رنگ های دقیق و در عین حال جذاب برای چاپ های چهار رنگ ( CMYK ) نیازمند دانش و تجربه است که بتواند بهترین نتیجه را برای تولید کننده و عکاس مواد غذایی به ارمغان بیاورد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

واتساپ
تلگرام
ایمیل
توئیتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

برای ارتباط با ما دریغ نکنید

میخواهید با خدمات
مهام استودیو آشنا شوید؟

خدمات مشاوره ما
رایگان است!

با ما تماس بگیرید
09198407632